HEALTHY DINNER TIPS

 

Jag tänkte att det var på tiden att jag skrev lite nyttiga middagstips.

Först ut är kyckling i folie. Jag skär snitt i kycklingfilen och fyller med fryst kryddor (på höst/vinter är det enklast) som gräslök, franska örter (från findus) och även fryst vitlök (så smart och behändigt). Sedan häller jag lite olivolja i varje paket, kryddar med jamie olivers peppar (den är riktigt god) och örtsalt, sedan lägger jag kyckling-paketen i en ungsform. Jag föredrar att ha kycklingen inne extra länge men med lite lägre värme så den blir ordentligt kokt/bakad men inte för torr. Kyckling går även bra att bytas ut till färsk laxfile, det är också supergott med exakt samma kryddor.

Till kycklingen så finns det några olika tillbehör som är gott att ha till.

Blomkålsmos. Koka blomkål med grönsaksbuljong. Koka den lagom mycket, inte för mycket så den blir alldeles för mosig. Sila av allt vatten ordentligt och använd sedan en stavmixer för att göra mos utav blomkålen. Man kan även ha i lite smör med mindre fetthalt (typ lätta) om man vill det. Detta är faktiskt jättegott!

Ett annat tips är att koka morötter, färsk broccoli och färsk haricoverts med grönsakbuljong. Jag tycker färska blir godast att koka under kort tid för de blir krispigare men de är också en smak sak, frysta går ju lika bra! Servera med minifraiche som är blandat med frysta kryddor t ex gräslök och franska örter igen. Till detta kan man även steka färsk ruccola, zucchini och spenat i olivolja och salt och servera till. De är supergott!

Sista tillbehörstipset är att koka upp bulgur, morötter och broccoli i grönsaksbuljong. Broccolin ska läggas i på slutet för den behöver inte kokas lika länge som morötter eller bulgur. Sedan hackar man gurka och skär upp avokado. Man kan antingen låta bulgur/broccoli/morötterna svalna och sedan mixa i gurka, rödlök och avocado. Eller så lägger man bara gurkan, rödlöken och avocadon på toppen så de inte blir för varma utav bulguren. Till detta gör jag min berömda salladsdressing och har på ;)

Recept på min salladsdressing: Olivolja, lite rödvinsvinäger, lite balsamvinäger, rinnande honung, honungsenap (sååå gott i dressing!!), kryddor (jag gillar salladskrydd mix från knorr) och gärna lite fryst örter även i dressingen. Ni märker att jag gillar mina frysta örter vid det här laget haha, men de livar verkligen upp vilken maträtt som helst. När man lagar nyttig mat så är verkligen kryddor och örter A och O för att maten ska smaken extra gott!

 

Hoppas ni fann något nytt mattips bland dessa recepttips! Alla dessa recept passar south beach dieten förutom att enligt dem får man inte ha morot och blomkål under första fasen av diet, men det struntar jag i ;) Morötter är faktiskt bra för magen, kroppen och hälsan. Ett lite beauty tips också, om man äter mycket morötter och mango kan man få finare hudton ;)

Bilderna är inte från mina recept utan från Tumblr.

Share:

4 Comments

  1. Rebecca Wengemo
    09/10/2012 / 10:26

    Hej Louise!
    Kan inte du länka till nån bra sida där man kan se gossip girl season 6 första avsnittet? hittar ingen bra :(
    och btw, vem vann hårtävlingen?

    • Louise Adolphson
      09/10/2012 / 10:34

      Spana in sidorna channelcut.eu och watchseries.eu, de har verkligen aaalla serier som finns typ! Leta efter videostreaming som heter gorillavid, nowvideo, putlocker, sockshare och allvideos, dessa typer av videos är mycket bättre än alla andra :) Har planerat att skriva det imorgon! :)

  2. anna
    10/10/2012 / 07:58

    Tack för recept tipsen. Kommer absolut prova dem!

  3. Rebecca Wengemo
    10/10/2012 / 08:28

    tack för svar! :)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>